Dnešný každodenný život je len ťažko možný bez stresu. Ako všetci vieme, stres je odpoveďou na situácie, s ktorými sa stretávame počas celého svojho života. Verím však, že väčšina stresu v našom živote vzniká práve v dôsledku zlej organizácie času.
Určite to poznáš, keď sa ti povinnosti kopia, záťaž sa zvyšuje … a času je málo. Prichádza únava, vyčerpanosť, prichádzajú chyby a neúspechy. Vo väčšine prípadov to ľudia riešia stupňovaním úsilia a námahy, ale efektívnosť činnosti sa aj tak znižuje. Výsledky nie sú úmerné námahe, človek nemá čas užívať si plody svojej práce.
Rodina, priatelia idú na vedľajšiu koľaj. Niet času ani energie. Nie je čas ani pre seba samého na oddych a obnovu energie. Nie je na to čas. Častá výhovorka, ktorú počujeme. Aj ty sa pýtaš, ako môžeš dokázať splniť všetky povinnosti a úlohy a pritom sa nezblázniť? Jednoducho! Stačí, ak sa budeš riadiť týmito štyrmi kľúčovými radami správneho time managementu.
4 kroky pre správny time management:
1. Vytvor si zoznam úloh:
Vytvor si zoznam úloh, ktoré vieš reálne splniť. Najideálnejším časom na plánovanie je večer, pretože tak budeš mať predstavu o tom, čo ťa v nasledujúci deň čaká. Na druhý deň, tiež večer, si podľa zoznamu skontroluj, či si dosiahol všetky stanové ciele. Dosiahnutie stanovených cieľov zvyšuje tvoju morálku, ale aj sebavedomie.
2. Zbav sa vecí, ktoré ťa rozptyľujú.
V dnešnom pretechnizovanom svete existuje neskutočné množstvo rušivých elementov. Ty sa ich však musíš naučiť ovládať tak, aby boli pre teba prospešné. Ak ich nepotrebuješ k vyriešeniu zadanej úlohy, jednoducho ich ignoruj! Iba takto je možné, aby si sa plne sústredil na dokončenie úlohy. Stačí, ak napríklad zatvoríš dvere svojej kancelárie, či prepneš svoj mobil do tichého režimu.
3. Nauč sa hovoriť NIE.
Cesta k správnemu pochopenie tohto bodu je veľmi jednoduchá – ak každému na všetko odpovieš áno, veľmi jednoducho sa ti stane to, že nestihneš dokončiť to , čo si si naplánoval. Povedať „ NIE“ nie je prejavom tvojej slabosti. Naopak, jedná sa o prejav tvojej zrelosti a zodpovednosti.
4. Nájdi si svoj systém.
Zabudni na to, akým spôsobom robia veci iní. Zisti si, aký spôsob na dosiahnutie stanoveného cieľa ti najviac vyhovuje. Napríklad, nie každý človek má rovnaký biorytmus. Niektorí ľudia sú „ early birds“, zatiaľ čo iní pracujú ako nočné sovy. Pokús sa preto zistiť, že ktorý biorytmus by najviac vyhovoval tebe tak, aby si mohol čo najefektívnejšie splniť rôzne úlohy. Napríklad, ak zistíš, že je ti lepšie pracovať v dopoludňajších hodinách, rieš svoje najdôležitejšie úlohy na začiatku dňa. Ak ti viac vyhovuje sústrediť sa neskorších hodinách, zaoberaj sa vecami, ktoré vyžadujú tvoju plnú pozornosť až večer.
Myšlienka na záver
Súčasná doba nás núti žiť naplno, a keďže veda zatiaľ nevymyslela ako byť na dvoch miestach naraz alebo ako sa rozdeliť na viac častí, môžeš sa sám rozhodnúť či budeš svojim časom plytvať alebo ho využiješ efektívne. Sám zistíš, že keď nebudeš na všetko pritakávať a naučíš sa používať asertívne „nie“ alebo si vytvoríš svoj originálny systém, získaš tak veľa priestoru pre seba a svojich blízkych. Tvoja schopnosť stihnúť viac vecí za kratší čas vo veľkej miere ovplyvní aj tvoje sebavedomie.
Verím, že výsledky dosiahnuté pomocou týchto jednoduchých tipov ťa budú dostatočne motivovať k ďalším pozitívnym zmenám.
Ak ťa zaujala táto téma, prečítaj si aj ďalšie kroky správneho time manažmentu