Tvrdenie, že žijeme v uponáhľanej dobe, je také „motto“ súčasnej doby.
Súhlasíš? Ja Nie.
Skúsil/a si sa niekedy nad týmto nezmyselným tvrdením zamyslieť?
Nečudoval/a si sa, ako môže byť uponáhľaná doba?
Veď čas neplynie rýchlejšie, aj keď sa zdá že ho máme ukrutne málo.
Veď ľudia pred 100 rokmi, keď obrábali polia, mali rovnaké množstvo času, ako máme my teraz. Toto skreslené vnímanie nedostatku času spôsobil výrazne narastajúci počet podnetov a zvyšujúca sa popularita prokrasinácie.
Napríklad reklamy, televízia, sociálne siete, tony vtipných videí na youtube, humorné obrázky, ktoré sa neprestajne urputne snažia vziať si aspoň kúsok našej pozornosti.
Time manažment
Pre porovnanie, množstvo informácií, ktoré sa dozvieme z jedného výtlačku novín, predstavovali pred sto rokmi počet informácií za celý rok. Určite sa ti už stalo, že si si povedal/a, že sa na chvíľku večer odreaguješ a potom pôjdeš pracovať alebo sa učiť, a zrazu si prekvapene prišiel na to, že je prinajlepšom polnoc.
Ako sa proti týmto zlodejom času obrániť?
Pomocou time manažmentu.
Niektorí prekladajú time management ako časový manažment, čo nedáva zmysel. Čas nemôžeme riadiť. Každý človek na zemeguli má k dispozícii rovnaké množstvo času na deň – 24 hodín. Ale ako je možné, že niekto za tento čas stihne veľa vecí, a niekto skoro nič? Preto by som time management prekladala skôr ako riadenie v čase. Cieľom je stať sa pánom svojho času.
Aké prínosy z toho plynú:
- efektívne zadelenie času,
- zníženie hladiny stresu,
- uvedomenie si priorít,
- zlepšenie študijných alebo akýchkoľvek výsledkov.
Prvý krok je spýtať sa sám seba a úprimne si odpovedať na túto otázku:
Uvedomuješ si, ako tráviš každý deň? Na čo vynakladáš úsilie a svoj čas? Robíš niečo produktívne? Pracuješ na niečom? Flákaš sa a snažíš sa vyhnúť povinnostiam?
Stratégia na získanie ukradnutého času späť, alebo ovládanie času v praxi:
1. Vytvor si časové bloky na štúdium a na prestávky
Keď začal školský rok, dostal/a si školské rozvrhy podľa ktorých sa musíš minimálne pol roka riadiť. Vytvor si svoj týždenný študijný plán, ktorý sa bude skladať z jednotlivých časových blokov. Časové bloky si umiestni podľa toho, kedy sa ti najlepšie učí. Si ranné vtáča alebo nočný vták?
Ideálna dĺžka jedného bloku je 50 minút, ale je pravdepodobné už po 30 minútach stratíš koncentráciu. Zložitejšie učivo je náročné na sústredenie sa a môže vyžadovať častejšie prestávky. Keď je to nevyhnutné, skráť si časové bloky, ale nezabudni sa potom vrátiť k úlohám!
Počas prestávky by si nemal myslieť na to čo si sa učil a ani si to opakovať. Tvoja myseľ musí aj oddychovať. Prestávka ti dáva príležitosť natiahnuť sa, najesť sa, napiť sa, urobiť si malú prechádzku alebo si krátko zacvičiť. Skrátka odreagovať sa a zregenerovať myseľ. Prestávky medzi jednotlivými blokmi by mali mať rozsah 5 – 10 minút. Rozhodne by nemali trvať dlhšie ako študijné bloky.
Po asi 2 hodinách štúdia je dobré si spraviť dlhšiu prestávku trvajúcu minimálne 20 minút.
Urob pokus a zisti kedy je pre teba najlepší čas na štúdium. Ako dlho trvá jeden blok? Koľko blokov za sebou sa zvládneš učiť? Aká činnosť počas prestávky ťa najlepšie odreaguje? Máš dostatočnú sebakontrolu a vieš sa bez problémov vrátiť k štúdiu po prestávke?
2. Nájdi si miesto na učenie
Nájdi si miesto, kde ťa nebude nikto rušiť (áno, žiaden mobil, hobby, facebook, nie to ešte smutný pohľad opustenej gitary z rohu izby). Musí to byť niekde, kde sa môžeš maximálne sústrediť. Postupne si zafixuješ, že na danom mieste sa iba učíš.
Mal/a by si mať ešte aj iné náhradné miesto kde sa môžeš ničím nerušene učiť, ako napríklad knižnica, školská študovňa alebo kaviareň. Zmena prostredia prináša mnohé výhody. Tam môžeš byť anonymne, čo znižuje pravdepodobnosť rušenia vonkajšími vplyvmi + keď nemáš notebook, tak ti neostane nič iné, len sa pozerať do poznámok.
Neodporúčam sa učiť na posteli, aj keď to môže byť pohodlné. Telo je zvyknuté, že posteľ je miesto určené uvoľnenie sa a začne sa pripravovať na spánok. Z osobnej skúsenosti viem, že učiť sa na posteli je ako chudnúť s čokoládou priamo pred nosom. Keď som sa skúšala učiť na posteli, samozrejme v prípade, ak som ihneď nezaspala, som neustále myslela na spánok.
Aký je tvoj študijný kútik? Kde sa ti dobre učí? Kde ťa nikto neruší?
3. Začni si robiť týždenné prehľady
Naschvál som nepoužila slovo kontrola, pretože to vo mne evokuje negatívne pocity. Prehľad je aj výstižnejšie. Tento nástroj je veľmi nápomocný pri organizácii času a je výborný proti zabúdaniu.
Podstata tohto zhodnocovania je v tom, že si každý týždeň, napríklad v nedeľu večer usporiadaš úlohy, zadania, poznámky a kalendár. Musíš si uvedomiť, že blížiace sa písomky a deadliny na odovzdanie projektov ovplyvnia tvoju týždennú rutinu, ktorú im budeš musieť prispôsobiť.
Keď to budeš takto praktizovať, nemalo by sa ti stať, že ťa znenazdajky prekvapí písomka, alebo, že zabudneš odovzdať načas projekt.
4. Rozdeľ si úlohy podľa priority
Ako hovorí známy coach Brian Tracy :“Najprv zjedzte žabu!“ Keď máš dnes za úlohu zjesť žabu, tak pravdepodobne sa tomu budeš chcieť vyhnúť (ak nie si Francúz). Celý deň ťa ale bude znepokojovať myšlienka realizácie tohto úkonu, či už to chceš, alebo nie. Tak čo, kedy by si zjedol pomyselnú hnusnú slizkú „žabu“?
Nie je lepšie zjesť ju hneď ráno, nech už to máš konečne za sebou? A následne si užívať zvyšok dňa s pocitom, že už dnes nemusím jesť žiadnu žabu?
Poznáš „tú“ písomku, na ktorú sa potrebuješ naučiť celú knihu a ešte je to aj predmet ktorý ťa absolútne nezaujíma?
Keď máš v nedeľu za úlohu pokosiť trávnik, napísať ľahkú úlohu na angličtinu a naučiť sa 3 učivá na „tú“ písomku, tak hneď zrána by si sa mal/a vrhnúť na najťažšiu úlohu = príprava na písomku.
5. ŠTART!
Mnohí študenti nemajú problém učiť sa, ale nevedia sa odhodlať začať. Jeden starý Číňan raz dávno povedal: “Aj tá najdlhšia cesta začala prvým krokom.“
A mal pravdu.
Začiatok edukačnej (alebo akejkoľvek inej činnosti) má viacero podstatných významov.
1. ÚSPECH!!!, konečne sme sa k tomu dokopali!!! Oslavujme! (Nie však doslova, iba tak súkromne vnútorne.)
2. Tým, že sme sa na to konečne pozreli, mohli sme odhaliť nečakané prekážky. Detaily projektov nemusia byť viditeľné hneď na prvý pohľad. Môže sa stať, že si budeš musieť doštudovať iné učivo, ktoré s tým súvisí a z ktorého nemáš znalosti. Ak zvykneš robiť veci na poslednú chvíľu, môže ti to urobiť výrazný škrt cez rozpočet.
3. Ďalšie porekadlo hovorí:“ Dokonalé je nepriateľom dobrého.“ Vezmi si zadanie, približne si načrtni čo budeš robiť a začni to robiť! Keď začneš v predstihu, budeš mať viac času na upravovanie a zdokonaľovanie danej veci.
6. Zotrvaj pri prioritnej úlohe a odolávaj nástrahám
Presuň úlohy alebo rutiny, ktoré momentálne „nepýtajú jesť“ a sústreď sa na školskú úlohu dokiaľ ju nedokončíš. Vykonanie prioritnej úlohy (hnusnej slizkej žaby) je najťažšia výzva time manažmentu.
Ako študujúci určite poznáš tie stavy, keď ti prídu zaujímavejšie ešte aj biele steny ako učivo (samozrejme, keď si tvoju pozornosť neukradol facebook, alebo mačacie videá na youtube). Takýto nenásytný zlodeji času môžu veľmi ovplyvniť tvoj výkon na teste, čo sa samozrejme odrazí na známke. Keď to pokašleš, budete sa to musieť učiť znova, čo sa ti určite nebude chcieť.
Tieto rozptyľujúce aktivity si viac užiješ, keď ti nad hlavou nebude visieť Damoklov meč v podobe blížiaceho sa dátumu testu. Minimálne nebudeš pod tlakom a stresom.
Nehovor rozptyľovačom „NIE“, namiesto toho im povedz „NESKÔR“. Môžeš ich požívať v menších dávkach, ako odmenu za dokončenie úlohy.
Pozeraj sa na blížiaci sa test ako príležitosť na úspech. Keď uspeješ, budeš sa cítiť lepšie. Pocítiš zadosťučinenie sa za dobre vykonanú prácu a zvýši sa ti sebavedomie. Okrem týchto výhod ti snáď netreba pripomínať samotný prínos učenia. To by si potom nebol/a na tomto blogu ;).
Tak už vieš komu budete hovoriť „nevyrušuj, budem sa ti venovať neskôr“?
7. Identifikuj zdroje pomoci
Učitelia? Priatelia, ktorí učivu rozumejú, alebo sa tomu aktívne venujú? Skúšal/a si si iné vysvetlenie problému vyhľadať na internete? Áno, aj knižnice sú stále existujúca studnica vedomostí. Čo tak osloviť na internete odborníkov alebo konkrétne organizácie?
Hľadaním dodatočných informácií si rozšíriš obzor o danej problematike a budeš danú vec vnímať v širších súvislostiach. Toto hľadanie ti ušetrí čas, energiu a pomôže vyriešiť aj zložitý problém.
Teraz si spomeň, ktorý predmet alebo látka ti robia problém. Najpodrobnejšie popíš 3 prostriedky, ktoré by ti to mohli pomôcť pochopiť.
8. Využívaj svoj voľný čas rozumne – zlučuj činnosti
Čo robíš keď sedíš v autobuse, kráčaš do školy, cvičíš v posilke na rotopede alebo stojíš v zápche? Pravdepodobne počúvaš svoju obľúbenú hudbu a vychutnávaš si umelecký zážitok z pesničiek. A nedala by sa namiesto počúvania hudby radšej drilovať nemčina? Čo takto si zopakovať učivo, či zopár definícií, ktoré si vypíšeš na malé kartičky čo sa ti zmestia do vrecka?
9. Zopakuj si látku pred hodinou
Pri tomto úkone sa ti možno vynorí jedna, dve, niekedy viac otázok o časti učiva ktorej si správne nepochopil počas hodiny. Zapíš si tieto otázky, aby si na nich nezabudol. Je už na tebe, či sa učiteľa opýtaš počas, pred alebo po hodine.
Hanba niečo sa opýtať pred ostatnými v triede je podľa mňa neopodstatnená. Keď položíš počas hodiny otázku, v duchu ti budú ďakovať iní spolužiaci, ktorí sa ju neodvážili spýtať. Ten kto sa pýta, je hlúpy 5 minút, ten kto sa nepýta, je hlúpy celý život.
To, že budeš dožadovať vysvetlenia, ukazuje učiteľovi to, že si sa pripravoval/a a škola ti nie je ľahostajná.
10. Opakuj si látku po hodine !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!(veľmi dôležitý bod)
Zopakuj si preberané učivo čo najskôr po hodine. Prvých 24 hodín je rozhodujúcich!!! Keď si danú látku nepripomenieme do 24 hodín, zabudneme jej drvivú väčšinu a potom sa to môžeme všetko horko-ťažko učiť odznova. Netreba to zase na druhej strane preháňať a tráviť každú prestávku po hodine opakovaním si učiva z predošlej hodiny. Stačí, ak si v ten deň zrekapituluješ učivo čo ste prebrali.
Uveď to do praxe
Vyber si jedno pravidlo z vyššie uvedenej stratégie a začni ho praktizovať každý deň. Možno sa pýtaš prečo iba jedno. Keby si ich začal/a ich vykonávať všetky súčasne, môže sa stať, že ich nebudeš stíhať a zlyhanie ťa odradí od ďalšieho pokusu.
Osvojenie zvyku trvá zhruba mesiac. Niekde sa uvádza doba 21 dní, niekde 30 (ako pomôcka ti môže slúžiť kalendár, do ktorého si budeš zaznačovať dni, keď si splnil/a nový návyk). Pointa zavádzania IBA jedného návyku je v tom, že sa ti ho podarí dostať viac pod kožu. Zvyšuje sa pravdepodobnosť, že si tento nový zvyk aj udržíš. Keď už veľmi chceš, môžeš zavádzať najviac 2 – 3 návyky súčasne.
Nezabúdaj, že nikto učený z neba nespadol. Aj tu platí : „Practise makes perfect.“ (Precvičovaním k dokonalosti.) Nenechaj sa odradiť občasným zlyhaním. Rýchlo sa pozbieraj zo zeme, opráš a pokračuj ďalej! Nemá to byť o pohode, ale o tom že sa premôžeš a vystúpiš zo svojej komfortnej zóny.
Koľko sa museli napríklad krasokorčuliari nadrieť aby dosiahli medailu vo svojej disciplíne? Keď si ty ráno o šiestej ešte blúdil/a v ríši snov, oni už tvrdo makali na ľade. Pri odovzdávaní cien nepovedia koľko hodín trénovali a neprezradia ani počet pádov a modrín. Aby to dosiahli museli podstúpiť nepohodlné opatrenia. Ale tým, že na sebe pracovali, kým iní sa zabávali, dosiahli viac ako ostatní. Vypracovali sa na vrchol.
Pomôcky:
- Vytvor si jednoduchý zoznam úloh (To do list). Rob to každý deň večer, aby si vedel/a, čo ťa čaká na nasledujúci deň. Budeš pripravený/á, čo eliminuje stres a budeš sa cítiť a spať pokojnejšie.
- Naplánuj si jednotlivé úlohy na celý deň, týždeň, mesiac …
- Zapíš si do kalendára pripomienky, stretnutia, prednášky, písomky a deadliny na odovzdávanie projektov, keď si obrazový typ, môžeš si rozpis aj zakresliť. Podmienkou je, aby boli chronologicky zoradené.
- Naplánuj si dlhodobé ciele, ambície a sny.
- Plánuj „z helikoptéry“. Maj nadhľad nad celkovým smerovaním vášho ja. Choď si za svojími cieľmi. Neuč sa preto, aby si spravil predmet, ale preto aby si bol múdrejší.
Ak ťa zaujala táto téma, prečítaj si tiež Vedieť si usporiadať čas je základ úspechu