Hoci je tento článok určený najmä pre maturantov z úrovne B1, niekoľko užitočný rád v ňom nájde aj gymnazista.
Okrem toho sú niektoré tipy aplikovateľné aj pri bežnom ústnom skúšaní z nemeckého jazyka.
Tak hor sa do čítania! 🙂
Ako si uľahčiť ústnu maturitu z nemčiny
Dlho očakávaná stužková je už dávno fuč – zabavili sme sa, rehotali sa až do skorého rána, no úsmev nám pomaly mizne z tváre s až príliš rýchlym príchodom neslávneho 20-minútového posedenia pri zelenom stole?
Pokoj, relax, ten úsmev si pokojne ponechajte, pretože aj ten Vám môže pomôcť, hoci ide o náročný nemecký jazyk.
Musím sa priznať, že pri slovnom spojení „ústna maturitná skúška z nemeckého jazyka“ sa usmievam až dodnes a týmto článkom by som chcela docieliť rovnaký výsledok aj u Vás, tak pozorne čítajte.
1. Žiadne rozsiahle súvetia
Všetci dobre vieme, aké problematické dokážu byť nemecké súvetia, najmä tie podraďovacie. Ak si nie ste istí slovosledom a správnym umiestnením slovies, radšej sa týmto komplikáciám zďaleka vyhnite. V prípade, že nemáte tieto javy poriadne natrénované, hrozí vysoká pravdepodobnosť, že „domotáte“ nielen toho, s kým komunikujete, ale aj sami seba.
Preto sa radšej vyjadrujte jednoduchšie, no nemusíte minútu uvažovať nad správnym usporiadaním štyroch slovies na konci vety. Samozrejme, že občas sa oplatí aj zariskovať a použiť nejaké to „daß“ či „weil“, len si dávajte pozor, aby ste svoje vyhlásenia neprekombinovali.
2. Otázne použitie modálnych slovies
Najskôr som zastávala názor, že je najlepšie sa modálnym slovesám vyhýbať čo najväčším oblúkom. Nastáva totiž opäť situácia so slovesom na konci vety. Postupom času som však zmenila názor a v poslednej dobe používam tieto slovesá snáď v každej vete, až by sa zdalo, že to preháňam.
Lenže keď vezmeme do úvahy fakt, že jediné, čo musíme, je nezabudnúť na sloveso na konci vety, príde mi to ako výhodný obchod oproti mordovaniu sa s časovaním všetkých slovies. Stačí si zapamätať frekventované tvary vyčasovaných modálnych slovies a šup s druhým slovesom (v neurčitku) na koniec vety. No neodporúčam viac ako jedno ďalšie sloveso.
3. Aktívna, no rozšírená slovná zásoba
Najlepšie sa nám pohybuje na poli toho, čo je pre nás dobre známe, a preto je jednoznačné, že použitie aktívnej slovnej zásoby je na prvom mieste. Pred samotnou ústnou skúškou však odporúčam si slovnú zásobu rozšíriť, pretože Vám to nakopne myslenie v tomto jazyku. (najmä ak si slovíčka a frázy vyťahujete zo spracovaných maturitných tém, kde možno sledovať ich použitie, ale aj celkové konštrukcie viet). Získate sebavedomie, pretože s tým jazykom pracujete.
V slovnom prejave je dôležité, aby ste neustále hovorili, čo sa Vám nepodarí, ak nepoznáte dostatočný počet slov. Zo skúseností viem, že aj študenti s nie veľmi natrénovanou gramatikou sa „vykecali“ z ústnej maturity len tým, že viac-menej nedali komisii možnosť premýšľať nad ich chybami. Keď stále pokračujete v hovorení, nestihnú na ne reagovať. Samozrejme, že si chyby všímajú, no nadobudnú dojem, že viete, o čom hovoríte, hoci to tak byť vôbec nemusí. No čítajte ďalej, pretože ak viete, o čom je reč, predsa len je to lepšie.) 😉
Spôsob, akým si slovnú zásobu rozšírite, nechávam čisto na Vašej fantázii, no môžete sa inšpirovať aj týmto článkom, ktorý je aplikovateľný aj na nemecký jazyk.
4. Hltajte členy a prídavné mená
Skloňovanie členov a koncovky prídavných mien sú relatívne základné, no problematické body nemčiny. Preto ak máte v týchto oblastiach medzery, zahrajte sa na originálneho Nemca a koncovky jednoducho zhltnite. Nevyslovte ich poriadne alebo inak zašomrite a ututlajte. Nebudú Vás predsa neustále vracať, aby ste im opakovali každý jeden člen, ktorý ste použili. Ak áno, aspoň máte viac času na premyslenie. Môžete sa tváriť, že Vás zmiatlo, keď Vám pretrhli tok myšlienok a hneď máte čas na zváženie.
S prídavnými menami to môžete vyriešiť taktiež jednoducho – skrátka ich dajte na koniec vety, kde stoja v základnom tvare a netreba ich skloňovať. Keď už ste v tejto fáze, snažte sa ich vymyslieť čo najviac a zabíjajte tak čas. Ak sa aj zamocete alebo si neskoro uvedomíte, že ste začali dávať prídavné mená pred podstatné, nemusíte sa zaseknúť a opravovať vetu, ale v prípade, že si už fakt neviete rady, strčte tam skrátka koncovku –en. Vtedy máte najvyššiu šancu, že ste sa trafili. 😀
5. Ľubovoľné použitie časov
Je výhodou, že pri maturitnom stole sa komunikuje zväčša v prítomnom čase. Keď musíte použiť minulý čas, je to, samozrejme, na Vás, no ja preferujem perfektum. A to z toho dôvodu, že na začiatok šupnem pomocné sloveso a do konca vety mám ešte stále čas si premyslieť celý zmysel a vlastne aj sloveso, ktoré chcem použiť. Stáva sa však, že si človek nie je istý pomocným slovesom. Vtedy tam pokojne vyčaruje préteritum. Skrátka časy kombinujte tak, aby ste sa nestratili vo vlastných vetách.
6. Hovorte o tom, čo poznáte – o sebe
Tento bod je podľa mňa úplne najdôležitejší. Aj tí ľudia, ktorí by radi hovorili, no nevedia o čom, sa v ňom nájdu. Vždy je najlepšie pustiť sa do témy, o ktorej vieme čo najviac. Práve toto pravidlo využite! Hovorte najmä o sebe, svojich zážitkoch a koníčkoch.
Ak ste v nemeckom jazyku slabí, vrelo odporúčam si práve túto tému (téma „ICH BIN…“) prebrať čo najpodrobnejšie a venovať sa jej úplne najviac, pretože:
– o nej dokážete hovoriť hodiny,
– dajú sa perfektne využiť slovíčka z aktívnej slovnej zásoby,
– rozšírite si slovnú zásobu v oblastiach, ktoré zaujímajú Vás,
– využíva sa zväčša prítomný čas (pokiaľ nehovoríte zážitok),
– baví Vás hovoriť o svojich koníčkoch,
– viete o tejto téme viac ako ktorýkoľvek člen akejkoľvek komisie na svete.
Že sa to nedá? Oponujete, že Vy, prepána, maturujete a nie ste na „rýchlorande“? Že z takej bohovskej témy ako „veda a technika“ sa nedá dostať k obyčajnému rozhovoru o Vás? Verte mi, dá!
Ak napríklad radi športujete – prehodíte vetu, ako všetci v dnešnej dobe sedia za počítačom a nikto sa nevenuje poriadnym veciam ako Váš obľúbený šport, ktorý, mimochodom… a už idete.
Alebo máte radi zvieratká? Môžete povedať ako ste boli dať začipovať svojho psíka, ktorý mimochodom…
Máte veľa súrodencov? Povedzte im o tom – ako sa s nimi hádate o nový mobil, no len jeden z bratov má rozum. Tento brat, mimochodom…
Ste jedináčik/osamelý? Oboznámte ich s príbehom, ako ste si vďaka internetu našli najlepšieho kamaráta, ktorý, mimochodom…
Ako ste si asi všimli, pri tejto technike veľmi pomáha slovíčko mimochodom, ktoré je, mimochodom, 😉 v mojej slovnej zásobe vysoko preferované, no pokojne sa bez neho zaobídete.
Vždy existujú mostíky, s pomocou ktorých sa dostanete k tomu, čo chcete. Dokonca to vôbec nemusí byť pravda! Pokojne si vymýšľajte. Ak máte problém ich okamžite nájsť, radšej si ich najskôr natrénujte a neimprovizujte. V prípade, že ich neviete nájsť vôbec, pokojne mi napíšte a niečo snáď vymyslíme. 🙂
7. Používajte internacionalizmy
Medzinárodne používaným slovami, hoci zväčša prebranými z angličtiny, nemáte čo stratiť. Ak poznáte toto slovo napríklad zo slovenčiny, je veľmi pravdepodobné, že preniklo aj do nemčiny. Pokojne ho tam teda capnite, aby ste sa neopakovali, alebo keď Vám nenapadne vhodný ekvivalent. Napríklad také slová ako: cool, OK, fine, ale dokonca aj skaten, reparieren, motivieren (už som sa stretla aj so shoppen) atď…
8. Usmievajte sa a vtipkujte
Viem, nevyznie to ako dôveryhodná rada, ale ručím Vám za to, že to funguje! Učitelia sú tiež len ľudia a radi sa bavia. Navyše sa nemôžeme diviť, že po toľkom skúšaní sú pomerne deprimovaní a zbavení chuti do života. Preto Vám budú doslova vďační, ak ich trochu pobavíte inteligentným humorom a budete sa prezentovať ako niekto, komu „šprechtenie“ v nemčine vôbec nerobí vrásky.
Ako príklad Vám môžem uviesť zážitok z mojej maturity – keď som už bola v poslednej časti – modelová situácia. Téma znela takto: „Ste svedkom, ako niekto nabúra do auta a chce ujsť. Ako zareagujete?“
No parádna, čo poviete? Samozrejme, že mi v tom momente nenapadlo nič lepšie, ako vystrieť pred seba ruku a s nemeckou výslovnosťou zakričať: „ŠTOP!“ Nuž, predstavte si – stačilo to na to, aby sa mi o minútu skrátila doba skúšania, kým sa komisia smiala. 😉
9. Pripravte si osnovy
Ku každej maturitnej téme si vymyslite aspoň 3-5 bodov, o ktorých chcete hovoriť. K jednotlivým bodom postačia 2-3 nacvičené vetičky, aby ste sa mali od čoho „odpichnúť“. Najlepšie je medzi ne zakomponovať taký element, ktorý je Vaším prepojením k téme, o ktorej viete hovoriť najviac (či o Vás alebo inej maturitnej téme).
10. Čo robiť počas prípravy?
Počas samotnej prípravy (tých pár priveľmi rýchlo ubiehajúcich minút pred skúškou) odporúčam najmä:
– na pomocný papier si napísať body osnovy, ktorú máte svedomito pripravenú,
– dvakrát podčiarknuť bod, ktorým nenápadne vniknete do vlastnej štruktúry rozprávania (ICH BIN… téma),
– nájsť a vypísať slovíčka, ktoré na 100 % použijete,
– pozrieť si prehľad gramatiky v slovníku, aby ste boli v maximálnej pohode.
11. Personalausweis!
Prosím Vás, nezabudnite, že slovo Personalausweis znamená občiansky preukaz! Aby ste sa neocitli v situácii ako môj spolužiak – predseda komisie k nemu na začiatku pristúpil so slovami: „Personalausweis, bitte,“ a podával mu ruku. Prirodzene, spolužiak mu nerozumel a miesto toho, aby mu podal občiansky preukaz, mu potriasol rukou.
Tak už nestresujte (ako sa zbaviť stresu pred skúškou) a bežte šprechovať, vytvárať si mostíky a učiť sa slovnú zásobu (alias hrať sa).
Držím palce na maturite, nie je to predsa žiaden metrix! 🙂
super článok 😉 8. bod sa mi páči najviac…o tom vtipkovaní… ja som nedávno robila skúsku z nemčiny, a pomohlo mi, ked som vtipkovala, ja aj učitelia malihned lepsiu náladu 🙂
lola nedavno vyslany…Vlastnosť, ktorú má každý úspešný človek