Ako zvýšiť rýchlosť učenia? Ak sa chcete naučiť novú schopnosť, objaviť nové veci alebo získať odpovede na otázky, ktoré si kladiete, bez chýb to nepôjde.
Sú prirodzenou súčasťou učenia. Avšak pri týchto chybách ľudia robia ešte jednu skrytú chybu, a to je práve páchateľ, ktorý má za následok, že stratíte ohromné hodiny času.
Nič sa nebojte. Kryjem vám chrbát a dnes sa naučíte 3 jednoduché kroky, ktoré katapultujú rýchlosť vášho učenia.
Goethe raz povedal: „Učíme sa hľadaním a robením chýb.“ To je pravda. Ale len čiastočná. Tu je dôvod.
Už sa vám stalo, že ste niečo hľadali a nenašli to? Stavím sa, že áno. Aj mne sa to stalo. Ak nechcete donekonečna hľadať a mať pocit, že učenie nikam nevedie, určite si uvedomujete, že niečo tej myšlienke chýba. Čítajte ďalej a zistite, čo to je.
Chýbajúca ingrediencia
Keď sme boli malí, učili sme sa na chybách. Preto sme ako deti tak rýchlo napredovali. Urobili sme chybu a zisťovali, ako ju napraviť. A tých chýb bolo naozaj kvantum, vďaka čomu sme veľmi rýchlo zistili, čo funguje a čo nie.
To najlepšie na detstve je to, že nám bolo úplne jedno, keď sa nám niečo nepodarilo. Urobili sme nejakú chybu a povedali si: „No a čo. Koho to zaujíma?“ Za prvé sme ich brali ako prirodzenú súčasť učenia. Za druhé neprekážalo nám, čo si o nás myslia druhí.
„Hej počkaj, veď aj dnes ľudia robia veľa chýb, ale vôbec nenapredujú tak, ako by chceli,“ poviete si. Hovoríte správne. To preto, lebo ľudia v jednej nemenovanej inštitúcii s názvom škola zabudli na jednu vec, ktorú odjakživa robili. Predtým než sa ju dozviete, vám ešte poviem, prečo to tak je.
Dôvod, prečo ste na
túto ingredienciu zabudli a nepoužívate ju
Hádajte, čo sa stalo, keď ste mali 5-6 rokov. Spáchali na vás ten najväčší zločin, aký sa len dá. Povedali vám, že musíte ísť do školy. V nej ste za každú chybu mali zlú známku. Čím viac chýb ste urobili, tým horšiu známku ste dostali.
To najhoršie na takomto prístupe je, že už pre nás chyba neznamená niečo nové som sa naučil, ale už to je chyba rovná sa trest/zlyhanie.
Len si spomeňte na to, keď sa vám v škole niečo nepodarilo. Napríklad taká písomka. Nebolo to už ahá tak takto to mám urobiť, ale skôr tak to som zas pekne pokazil.
Potom ste boli tak zamestnaní premýšľaním o tom, ako nie ste dosť dobrý namiesto toho, aby ste premýšľali, ako tú chybu napraviť. V tomto leží nie kameň úrazu, ale doslova meteorit úrazu.
Keď vám hlavou beží len to, ako ste to znovu pokazili, nemôžete premýšľať nad plánom, ako to napraviť. Preto sa vám zdá, že sa nikam nepohnete a celé vaše úsilie vyšlo na zmar. Toto je tá ingrediencia.
Ak si nepremyslíte, ako chybu napraviť, zopakujete ju, lebo neviete, čo robiť v tej situácii, v ktorej ste urobili tú chybu. Prečítajte si predošlú vetu ešte raz a popremýšľajte nad ňou.
Je vedecky dokázané, že vaše šance urobiť nabudúce niečo správne sa zvýšia len tým, že si spíšete kroky, ktorými sa nabudúce máte riadiť.
Otázka teraz znie: ako sa z chýb môžem poučiť? Ako neurobiť tú najhlavnejšiu, že sa budem zaoberať tým, ako mi to nevyšlo, ale tým, ako ju odstrániť? Ak sa nad týmto nezamyslíte, budete chybu opakovať donekonečna. Tak iba zbytočne stratíte mnoho času.
Existuje nejaký postup, ktorý by ten čas ušetril? Môžete sa staviť, že existuje! A nielen ušetril, ale urýchlil. Predstavujem vám…
3 kroky, ktoré katapultujú
rýchlosť vášho učenia
Čo budete potrebovať? Pero a papier. Prípadne klávesnicu a monitor. Také ľahké to bude.
1. Napíšte si vec, ktorá vám naposledy nevyšla podľa vašich predstáv. Máte? Popremýšľajte nad možnými dôvodmi, prečo to nevyšlo. Keď ich budete mať, budete poznať príčiny vašej chyby.
2. Teraz popremýšľajte, aký by mal byť želaný stav. Opíšte všetky dôležité detaily.
3. Nakoniec už len potrebuje napísať spôsoby, ako sa k tomuto želanému stavu dopracovať.
Prečo je takýto postup dôležitý? Pretože ak si nenapíšete, ako chybu napraviť, urobíte ju znovu. A potom znovu a znovu. Neustále až z nej bude zvyk. Zvyk sa najľahšie zarazí ešte v zárodku. Ak mu nedáte šancu vzniknúť, nebude vás nabudúce trápiť.
Keďže ste si nepremysleli možné spôsoby, ako sa chybe vyhnúť, tak váš mozog automaticky nevie, ako zareagovať. Čo iné mu potom zostáva? Iba urobiť to, čo naposledy. Inú inštrukciu predsa nepozná. Avšak mohol by, ak by ste si napísali možné riešenie na papier alebo si aspoň premysleli, ako to urobíte nabudúce inak.
Ale toto je stále príliš všeobecné, takže poďme ešte hlbšie.
Dajme si jeden konkrétny príklad:
Dajme tomu, že ste práve zistili, že pravidelné písanie rozvíja vašu kreativitu. (len tak mimochodom naozaj rozvíja) Povedali ste si, že sa to naučíte. Prečítali ste si jednu knihu o písaní a teraz sa do toho s chuťou púšťate. No vzniká nečakaný problém.
Poviete si: „Do prdele. To, čo som napísal, je úplná hlúposť.“
Kde je problém? Myslieť si, že prvá vec, ktorú napíšete bude skvelá.
Druhý problém je ten, že takmer nič, čo sa napíše na prvýkrát, nie je skvelé. Hemingway prepisoval poslednú stranu románu Zbohom zbraniam tridsaťdeväťkrát. A on bol profesionálny spisovateľ a držiteľ Nobelovej ceny za literatúru.
Tretí problém je ten, že sami sme si najväčším kritikom. Vieme na sebe nájsť nedostatky aj tam, kde v skutočnosti nie sú. Posúdiť, či je to hlúposť, môžu len vaši čitatelia. (Platí len za predpokladu, že vašu prácu vedia aj náležite ohodnotiť.) Ak by ste napísali niečo hlboké a duchaplné, povrchný človek by to neocenil ani za sto rokov a zbytočne by ste sa utápali v dojme, že váš text je zlý. Skôr len ten, kto ho čítal nevidel jeho hodnotu.
Dobre teda. Máme tri príčiny. Čo bude želaný stav? Napríklad mať dobrý pocit z toho, keď niečo napíšem.
Aké postupy nám k tomu môžu dopomôcť? Napríklad niečo napíšeme a odložíme si to na posúdenie na druhý deň. Ak sa sa nám to nebude zdať dobré, tak to prepíšeme, doplníme niečo nové alebo vynecháme to, čo je úplne nepotrebné.
Ak by náhodou vznikol problém, že nevieme štylizovať a teda takto upraviť text nevieme, tak ako ho vyriešime? Naučíme sa štylizovať. Takže hor sa do knižnice po knihu Štylistika od Jozefa Mistríka.
Možno sa vám to zdá trochu zdĺhavé, no oveľa zdĺhavejšie by bolo opakovať tú istú chybu donekonečna.
Budete prekvapení účinnosťou tejto techniky.
Čo bude prvé, na čom ju vyskúšate?
pekný článok ĎAKUJEM
lola nedavno vyslany…Šokujúci email učiteľa jeho študentom – ako je to so školstvom na Slovensku