Tak veľa informácií, a tak málo času.
Aj vám sa zdá, že je toho na vás v poslednej dobe čoraz viac a vás mozog nestíha všetko spracovať?
Na druhej strane, sú tí, ktorých pokladáme za géniov. Ako to len robia, že toľko vedia a stíhajú?
To preto, lebo vedome alebo podvedome využívajú jednu spojitosť medzi ekonómiou a efektívnym učením.
Predtým, než zistíte, čo má spoločné efektívne učenie a ekonómia, mám na vás jednu otázku. Nezdá sa vám toto trochu povedomé?
Učíte sa ako blázon celé hodiny, stále viac a viac. Presedíte na učebnicou, pri počítačom alebo poznámkami ohromné množstvo času. Čakáte, že sa vám konečne podarí mať skvelú známku. Potom príde písomka a BUM! Zrazu si neviete spomenúť, aká je správna odpoveď, hoci viete, že ste sa to učili. Dobrá známka sa nekoná. Toľko úsilia ste do toho vložili a výsledok vás sklamal.
Ste ojedinelý prípad? Veru nie. Niečím podobným trpí mnoho študentov. Ja sám som nebol žiadna výnimka. Našťastie je tu ekonómia. Presnejšie povedané jeden jej zákon, ktorý dokáže rozpomenutie na veci uľahčiť. A keby len uľahčiť. Aj zbaviť pocitu preťaženia. Škoda, že som na hodinách ekonómie na strednej a vysokej škole nedával väčší pozor.
I keď ktovie, či by to pomohlo. Takúto súvislosť by vám učitelia nevedeli povedať.
Skrytá súvislosť medzi ekonómiou a učením
Ak ste sa s ekonómiou už stretli, tak ste sa pravdepodobne učili aj teóriu výroby. To, čo nás z nej bude zaujímať je zákon klesajúcich výnosov. Teraz vám to nemusí ešte dávať veľký zmysel, ale majte chvíľu strpenia. Dozviete sa niečo fakt ohromujúce.
Aby sme si osviežili pamäť, tak tento zákon sa týka vstupov (zdroje pre výrobu ako napríklad stroje alebo materiál) a produkciou (samotný výrobok). Hovorí o tom, že s rastúcim množstvom jedného vstupu, kým množstvo druhých vstupov ostáva nezmenené, rastie produkcia stále pomalšie. Znie to nudne? Trochu. No o chvíľu nebude, keď si dáme príklad.
Predstavte si, že ste majiteľom obrovskej továrne napríklad na nejaký hudobný nástroj. Výroba je automatizovaná, väčšinu robia stroje a niekoľko drobných prác robia vaši zamestnanci. Povedzme, že strojom trvá vyrobiť 10 hudobných nástrojov 1 hodinu pri maximálnom výkone. Bez ohľadu na to, či by ste mali viac materiálu na sklade, stroje nebudú pracovať rýchlejšie, lebo nemôžu. Materiál vám bude zbytočne stáť na sklade. Jediným riešením by bolo kúpiť nové stroje, aby sa to množstvo materiálu dalo spracovať.
Možno ešte nevidíte, ako to súvisí s učením. Tento zákon niečo prezrádza o tom, ako funguje mozog a prečo vám hovorí, že je pri učení preťažený
.
Čo vás zákon klesajúcich výnosov dokáže naučiť o efektívnom učení
Človek je tvor lenivý. Majster odkladania vecí na neskôr. Ak by v tom bola olympiáda, bolo by niekoľko tisíc kandidátov na zlatú medailu. Navyše by sa každým rokom lámali svetové rekordy. Ak by sa do odkladania vecí na neskôr dalo investovať, hneď tak urobím. Nedalo by sa prerobiť. Tam existuje iba výnos, lebo každý je lenivý.
Leniví však nie sme, pokiaľ ide o príjemné pôžitky. No čo je lákavejšie: ísť s kamarátmi von, alebo sedieť doma a pravidelne sa učiť do školy? Vo väčšine prípadov je to tá prvá možnosť.
Zúfalí študenti, zmietaní medzi možnosťou učiť sa a príjemným pôžitkom, sa teda prirodzene rozhodli odkladať učenie. Táto stratégia však prezrádza, že nemajú o mozgu a o tom, ako funguje veľa vedomostí. Konajú v presvedčení, že ak si tie informácie do hlavy narýchlo natlačia, tak tam aj ostanú. To však vedie k absurdným situáciám. Ako napríklad nemožnosť spomenúť si počas písomky na to, čo sme sa deň predtým učili.
Ale nie je to ich vina. Ako by mohli vedieť, že to nebude až tak dobre fungovať, ak ich najprv nenaučili ako sa učiť?
Keď je reč o učení, vo väčšine prípadov si ľudia myslia, že niečo si prečítam a už to viem. Takto to nie vždy funguje, pretože len prečítaním si ľudia zapamätajú v priemere asi 10% z textu. (za predpokladu, že to prečítate jedenkrát a nevraciate sa k tomu pravidelne)
A teraz prichádza na radu zákon klesajúcich výnosov.
Zopakujme si ho ešte. Hovorí o tom, že s rastúcim množstvom jedného vstupu, kým množstvo druhých vstupov ostáva nezmenené, rastie produkcia stále pomalšie.
Vstupom pri učení sú informácie, ktoré čítate a schopnosť vášho mozgu tieto informácie spracovať. Výsledkom bude ich zapamätanie alebo schopnosť použiť tieto informácie.
Predstavte si svoj mozog ako takú továreň, kde stroje sú vaša schopnosť mozgu spracovať informácie pre lepšie zapamätanie a materiál je množstvo informácii, ktoré čítate.
V prípade továrne môžete prakticky kupovať strojov koľko chcete, ak máte peniaze. No vaša schopnosť mozgu spracovať informácie sa dá zlepšovať len do určitej miery. Mozog nie je stroj, ktorý môže pracovať donekonečna. Potrebuje aj oddych. Stroj sa nemôže unaviť. Ak sa pokazí, nahradíte ho. Mozog taký luxus neposkytuje.
Nepreťažte kapacitu spracovania mozgu
Dajme tomu, že váš mozog má schopnosť spracovať a zapamätať si prvých 30% z nových informácií, ktoré si práve prečítate. Ak prekročíte tento limit, bude mať pocit preťaženia. Bez ohľadu na to koľko informácii sa v snahe zapamätať si viac prečítate, váš mozog ich nebude môcť spracovať. Je to nad jeho sily.
Niekedy táto taktika môže vyjsť a budete na skúške mať otázky, na ktoré v tom momente budete vedieť odpovede. Oveľa pravdepodobnejšie však, bohužiaľ, je, že by to opäť nikam neviedlo.
Z hľadiska učenia je teda nesmierne dôležité dať vášmu mozgu odpočinok. Nežite v ilúzii, že narýchlo si do hlavy všetko natlačíte a aj vám to ostane v pamäti. Nahovárať si to môžete, no realita vám nakoniec aj tak ukáže opak.
Keď si však uvedomíte, ako váš mozog funguje a že to nie je stroj, ktorý môže na počkanie spracovať ohromné množstvá informácií, vyhnete sa zbytočnému stresu a preťaženiu.
Nabudúce si dajte pozor na to, koľko sa snažíte naučiť naraz. Ak prekročíte kapacitu spracovania vášho mozgu, dôjde k jeho preťaženiu.
Chce to len jednu jednoduchú úpravu vo vašom učení. Nepreťažte kapacitu spracovania mozgu.
Ak sa vám zdá, že už je toho veľa, dajte si pauzu. Zbytočne by ste si do hlavy vtĺkali to, čo si tam už aj tak vtĺcť nemôžte.
Ak sa vám článok páčil, zdieľajte ho so svojimi priateľmi, aby aj oni vedeli ako sa efektívnejšie učiť