Ako zlepšiť vzdelávanie?
Viac peniazmi do školstva?
Stráviť viac času v škole?
Pri jej kvalite by to asi veľmi nepomohlo. No jedno riešenie, na ktoré ani netreba toľko peňazí, tu je. A malo by ohromný dopad na našich žiakov.
Predstavte si tieto dve situácie. Máte na výber z dvoch učiteľov. O jednom viete, že si na hodine odučí svoje, učí každý jeden rok to isté. Neprehlbuje si vedomosti. Jeho prístup k žiakom nie je o nič lepší ako mráz, ktorý štípe v zime.
Potom tu máme učiteľa, ktorý je ochotný venovať aj svoj čas navyše. Rozvíja váš skrytý potenciál. Ak o ňom ani sami neviete, tak ho vo vás vie nájsť. Berie vás takého, aký ste.
Koho si vyberiete? To nie je ťažká otázka na zodpovedanie. Bezpochyby toho druhého, pretože podvedome viete, že s ním máte väčšie šance niečo sa naozaj naučiť.
Rozdiel je len v ich prístupe a vlastnostiach.
Nasleduje zoznam siedmych podľa mňa najdôležitejších vlastností skvelého učiteľa. Okrem toho vás na konci čaká jedna bonusová.
1. Efektívny v podávaní inštrukcií
Ako vyzerá väčšina prednášok? Nudné, nezáživné, všeobecné teórie bez nejakých konkrétnych príkladov (česť výnimkám). Vzdelanie nemôže byť nikdy kompletné, ak je jeho úlohou len odovzdať informácie do hláv ľudí. Mať informácie bez schopnosti aplikovať ich je len strata času. Učitelia by svoje tvrdenia mali ilustrovať niečim hmatateľným, čo si študenti vedia predstaviť a zapamätať. Veď je dokázané vedou, že konkrétne veci sa pamätajú ľahšie ako všeobecné poučky. Efektívny učiteľ by mal mať v zálohe analógie, metafory a príklady.
2. Skvelý komunikátor
Tento bod trochu súvisí s prvým. Avšak okrem toho, že by prednášajúci mal vedieť niečo vysvetliť, mal by aj vedieť, ako správne komunikovať s jednotlivými študentmi. To znamená vedieť ich povzbudiť, inšpirovať, zvládať problémových študentov a podávanie negatívnej spätnej väzby spôsobom, ktorý nie je demotivujúci.
3. Neustále sa vzdelávať
Skvelý učiteľ neznamená len to, že by mal skvele učiť. Znamená to aj to, že by mal aj on byť žiakom, ktorý sa stále má čo nové naučiť. Doba nestojí na mieste. Prichádzajú nové informácie. Niektoré strácajú užitočnosť. Podľa toho by mal prispôsobiť aj obsah a neučiť stále to isté.
4. Rozvíjať myslenie
Hovorí sa, že jednou z hlavných úloh školstva je rozvíjať myslenie detí. Na papieri sa to možno plní. No realita je úplne iná. Podľa Websterovho slovníka sú významy slova myslenie takéto:
- činnosť vašej mysle, ktorá produkuje nápady, rozhodnutia, spomienky… aktivita premýšľania nad niečím
- názor alebo úsudok
- používanie našej mysle na produkovanie myšlienok
Teraz sa zamyslime, či sa v škole naozaj myslenie detí rozvíja? Nezdalo sa mi, že by som v nej mal veľa možností produkovať vlastné nápady. Skôr ma chceli naplniť tým, čo oni pokladali za vhodné. Neviem o tom, že by sme tam mali o niečom premýšľať. Skôr nám tam hovoria to, čo si máme myslieť. Navyše málokedy sa v škole študentov pýtajú na ich úsudok.
Žiaci nie sú len prázdne nádoby, ktoré treba naplniť. Niektoré z nich sú plné dosť, treba ich len ochutiť, aby osviežili tento svet. Rozvíjať myslenie je tým ochutením.
5. Byť vzorom
Skvelý učiteľ nielenže vie niečo naučiť, ale zároveň je aj vzorom, ktorý jeho študenti môžu napodobniť. Je to prirodzený spôsob učenia. V detstve nám boli vzormi rodičia a rozprávkové postavy z kníh alebo superhrdinovia. V dospelosti to môžu byť úspešní ľudia. Tak prečo by učitelia mali byť nejakou výnimkou? Najmä ak so študentmi strávia približne 25 hodín počas 5 dní v týždni. Učiteľ by mal byť vzorom správania, čo študovať, ako pristupovať k štúdiu, zdôrazňovať úctu k druhým. Mal by hovoriť o tom, že učenie nekončí odchodom zo školy, ale prebieha neustále.
6. Nabádať žiakov k novým postrehom a pohľadom
Ak sa učiteľ pokladá za inteligentnejšieho a toho, čo má vždy pravdu, je to pre žiaka veľmi ubíjajúce. Ten potom vôbec nemá motiváciu robiť niečo navyše, keďže má strach z toho, čo by mu na to učiteľ povedal. Ak by všetci mysleli rovnako, nemali by sme dnes telefóny, internet, chutné jedlá v reštauráciách a hromadu ďalších výdobytkov modernej vedy. Posúvame sa dopredu len preto, lebo niekto prišiel s novým pohľadom na vec, z ktorého vznikol nápad, ktorý to všetko umožnil. Ako biedne by tento svet vyzeral bez ľudskej vynaliezavosti, ktorá pramení z nových pohľadov na vec, radšej ani písať nebudem.
7. Nepodceňovať študentov a deliť ich na dobrých či zlých
Ako povedal Einstein: „Každý je génius. Ale pokiaľ budete hodnotiť rybu podľa jej schopnosti vyliezť na strom, bude celý svoj život žiť s vedomím, že je neschopná.“ Nič na svete nie je tak rozmanité, ako ľudská osobnosť. Na svete žije viac ako 7 miliárd ľudí. Ak budeme každého posudzovať podľa rovnakého merítka, nevyhnutne vznikne skupina lepších a tých horších. Ak na druhej strane budeme ľudí posudzovať nie podľa toho, v čom nie sú dobrí, ale podľa toho v čom vynikajú, budeme možno prekvapení, ako sa zrazu zvýši počet schopných ľudí, o ktorých sa hovorí, že ich je nedostatok.
+ 1 = 8. Zvyšovať študentom sebadôveru
K čomu sú dobré testy a písomky, po ktorých si žiak povie, ako to opäť zbabral?
K čomu je dobrá ústna odpoveď, pri ktorej žiak pociťuje strach z toho, že sa strápni pred ostatnými?
K čomu je dobré, že žiak sa niečo naučí naspamäť, ale nemá istotu vo svoje schopnosti to použiť?
Ak vám učiteľ dáva pred oči len vaše chyby, zlé známky za ne a nikdy vás nepochváli, v skutočnosti robí opak toho, čo je jeho pravý účel. Dať vám istotu vo svoje schopnosti, aby ste sa vedeli presekať betónovou džungľou 21. storočia.
Raz som bol na jednej prednáške, kde rečník hovoril o jednom diplomatovi, ktorý bol na Slovensku. Spýtali sa ho, že čo by odkázal Slovensku. Jeho odpoveď? Buďte viac sebavedomí. No, asi nevidel naše školstvo, ktoré je nastavené tak, aby sa každá jedna kvapka sebaistoty zo žiakov vyciciala.
Koľko takýchto učiteľov ste zažili na škole? Veľa z nás to zráta na jednej ruke. A pritom by stačilo zmeniť niekoľko vecí a aj bez peňazí by sa dalo školstvo posunúť na oveľa vyššiu úroveň. Tých málo učiteľov, čo je takýchto, klobúk dole.
Aký je, alebo bol ten váš učiteľ? Nebojte sa vyjadriť komentárom pod článkom